Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja, Dan Lingkungan Kerja Terhadap Prestasi Kerja Guru Di SMP Islam Cibatutiga Kabupaten Bogor
DOI:
https://doi.org/10.54765/ejurnalkadesi.v4i2.37Keywords:
Kepemimpinan Kepala Sekolah; Motivasi Kerja; Lingkungan Kerja Dan Prestasi Kerja.Abstract
Penelitian ini dilakukan untuk melihat apakah terdapat pengaruh
kepemimpinan kepala sekolah, motivasi kerja, dan lingkungan kerja
terhadap prestasi kerja guru. Adapun populasi pada penelitian ini
adalah guru pada SMP Islam Cibatutiga Kabupaten Bogor. Sampel
dalam penelitian ini diambil dari jumlah populasi yang ada sehingga
jumlah sampel yang digunakan adalah 40 orang guru yang ada di SMP
Islam Cibatutiga Kabupaten Bogor. Hasil penelitian menunjukkan
bahwa ada pengaruh yang signifikan variabel kepemimpinan kepala
sekolah, motivasi kerja dan lingkungan kerja terhadap prestasi kerja
guru di SMP Islam Cibatutiga Kabupaten Bogor. Dengan kata lain ada
hubungan positif antara kepemimpinan kepala sekolah, motivasi kerja,
dan lingkungan kerja dengan prestasi kerja guru. Hal ini dapat
disimpulkan semakin baik kepemimpinan kepala sekolah, semakin
tinggi motivasi kerja guru, dan semakin baik lingkungan kerja maka
semakin tinggi dan baik pula prestasi kerja guru tersebut.
References
Gibson. Organizations (Behavior, Structure, Processes). Twelfth Grafindo Persada, 2006.
Hani, Handoko dkk. Strategi Organisasi. Yogyakarta: Amara BooksJakarta, 2001.
Hill, McGrow. Cyprus. The International Journal of Educational Management. 16th ed. Vol. 16, n.d.
Judge, Robbbins. Perilaku Organisasi, Buku 1 Dan 2. Jakarta: Salemba Empat, 2007.
Mangkunegara, A.A. Anwar Prabu. Manajemen Sumber Daya Manusia, 2001.
Mangkunegara, Anwar Prabu. Evaluasi Prestasi Kerja. Bandung: Refika Aditama C.V Mandar Maju, 2005.
Menon, Maria E. Perceptions of Pre_Service and In-Service Teachers. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2002.
Nitisemito, Alex S. Manajemen Personalia: Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Ghalia Indonesia, 2001.
Pidarta, Made. Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta, 2005.
Robbins, Stephen P. Perilaku Organisasi. 10th ed. PT Indeks, 2006.
Sadili, Samsudin. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Pustaka Setia, 2005.
Sardiman. Interaksi Dan Motivasi Kerja Mengajar. Jakarta: Raja, 2005.
Sedarmayanti. Sumber Daya Manusia Dan Produktivitas Kerja. Bandung, 2001.
Sudarmanto. Kienerja Dan Pegembangan Kompetensi SDM. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2010.
Sugiyono. Metode Penelitian Administrasi. Bandung: Alfabeta, 2006.
Suryabrata, Sumadi. Metodologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008.
. Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008.
UU RI No. 14 Tahun 2005. Tentang Guru Dan Dosen., n.d.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 JURNAL KADESI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Open Access Policy & License
All research articles published in JURNAL KADESI: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen are fully open access: immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of aCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.
Definition of Open Access Publication from Bethesda Statement on Open Access Publishing: An Open Access Publication [1] is one that meets the following two conditions:
- The author(s) and copyright holder(s) grant(s) to all users a free, irrevocable, worldwide, perpetual right of access to, and a license to copy, use, distribute, transmit and display the work publicly and to make and distribute derivative works, in any digital medium for any responsible purpose, subject to proper attribution of authorship, as well as the right to make small numbers of printed copies for their personal use.
- A complete version of the work and all supplemental materials, including a copy of the permission as stated above, in a suitable standard electronic format is deposited immediately upon initial publication in at least one online repository that is supported by an academic institution, scholarly society, government agency, or other well-established organization that seeks to enable open access, unrestricted distribution, interoperability, and long-term archiving.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.