Integrasi Mandat Budaya Ke Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Melalui Strategi Pembelajaran Contextual Teaching And Learning

Authors

  • Jenet selfiani sakey Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (Setia) Jakarta
  • Lila S Silalahi Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (Setia) Jakarta
  • Mortan Sibarani Sekolah Tinggi Teologi Injili Arastamar (Setia) Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.54765/ejurnalkadesi.v8i1.166

Keywords:

kata kunci: Mandat  Budaya; Contextual Teaching and Learning; Pendidikan Agama Kristen

Abstract

This study was motivated by the importance of improving the quality of Christian religious education (PAK) that can develop students' potential holistically through Contextual Teaching and Learning (CTL) with the aim of improving understanding of cultural mandates. The CTL learning strategy aims to integrate understanding of cultural mandates with the real-life contexts of students in order to achieve effective and meaningful learning. This study used qualitative methods, with data obtained through a literature study utilizing various sources that could answer the research objectives. The results of this study indicate that the application of CTL learning strategies can increase student engagement and understanding of cultural mandates and strengthen the relevance of PAK learning materials in everyday life. Keywords: Cultural Mandate; Contextual Teaching and Learning (CTL); Christian Religious Education

References

Amalia Yunia Rahmawati. “TRADISI BANU SEBAGAI SUMBER INSPIRASI DALAM PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN UNTUK MENGATASI KRISIS EKOLOGI” 4, no. July (2020): 1–23.

Ardiawan, I Ketut, and Komang Diari. “Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar 5, no. 1 (2020): 12.

Binti Yusup, Wirastiani. “Efektivitas Penggunaan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen.” Harati: Jurnal Pendidikan Kristen 2, no. 1 (2022): 19–22. https://doi.org/10.54170/harati.v2i1.93.

Hapsarini, Deslana Roidja, and Yendri Wati Pige. “Pemahaman Peserta Didik Tentang Mandat Budaya Dalam Kejadian 1:28 Terhadap Kepedulian Lingkungan.” ELEOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2021): 42. https://doi.org/10.53814/eleos.v1i1.4.

Karlau, Sensius Amon. “Penciptaan Manusia Sebagai Representatif Allah Untuk Mewujudkan Mandat Budaya Berdasarkan Kejadian 1:26-28.” Phronesis: Jurnal Teologi Dan Misi 5, no. 1 (2022): 123–25. https://doi.org/10.47457/phr.v5i1.265.

Kasmawati, Kasmawati, Nur Khalisah Latuconsina, and Andi Ika Prasati Abrar. “Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar.” Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan 5, no. 2 (2017): 70–71. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/PendidikanFisika/article/view/3482/3911.

khoerul ummah. “‘Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Kristen Kelas VIII SMP Swasta Free Methodist-1 Medan’.” ????, no. 8.5.2017 (2022): 3–5.

Maharani, Ernauli Marbun. “Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Berbasis Contextual Teaching and Learning Terhadap Upaya Pembentukan Karakter Peserta Didik” 1, no. 4 (2016): 5.

Mestika Zed. Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia, 2008.

Pranoto, David Susilo. “Manna Rafflesia.” Sekolah Tinggi Teologi Arastamar Bengkulu 3, 1, no. Pelayanan Penyebaran Injil Berdasarkan 2 Korintus 6:1-10 (2016): 3.

Simamora, Mei Dewi, Meditatio Situmorang, Andrianus Nababan, and Lince Sihombing. “Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar PAK Dan Budi Pekerti Siswa SMP Negeri 1 Siempat Nempu Hulu Kabupaten Dairi” 5, no. 2 (2023): 2–3.

Siramba, F. “Meningkatkan Minat Belajar Siswa Dalam Bidang Studi Pendidikan Agama Kristen Melalui Model Pembelajaran Kontekstual.” Jurnal Kewarganegaraan 6, no. 2 (2022): 4189–92. http://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/3685.

Sugarto, Toto. Contextual Teaching And Learning. Edited by Cive Mine. Bantul, 2020.

Suhandi, Andi, and Dini Kurniasri. “Meningkatkan Kemandirian Siswa Melalui Model Pembelajaran Kontekstual Di Kelas IV Sekolah Dasar.” Jurnal Gentala Pendidikan Dasar 4, no. 1 (2019): 125–27. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i1.6972.

Suharsaputra, Uhar. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan Tujuan. Bandung: Refika Aditama, 2012.

Togap Siburian. “Pengembangan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Melalui Pendekatan Kontekstual ( Contextual Teaching and Learning / CTL ) Pada Siswa Kelas IV Dan V Di SD HKBP Maranatha.” Jurnal Pendidikan Dan Teologi 2, no. 2 (2020): 1.

Published

2025-12-06

How to Cite

sakey, J. selfiani ., Silalahi, L. S., & Sibarani, M. . (2025). Integrasi Mandat Budaya Ke Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Melalui Strategi Pembelajaran Contextual Teaching And Learning. JURNAL KADESI, 8(1), 179-194. https://doi.org/10.54765/ejurnalkadesi.v8i1.166